Hospodárske údaje za október 2024
Celosvetová produkcia automobilky klesla medziročne o 6,3 %, pričom výroba v Japonsku poklesla o 3,8 % a mimo krajiny až o 7,0 %. Globálny predaj sa znížil o 2,7 %, kým v rámci japonského trhu došlo k nárastu odbytu registrovaných vozidiel o 2,6 %, no v zahraničí došlo k úpadku celkového predaja o 3,0 %. Na druhej strane, export Nissanu priniesol pozitívne správy, keď medziročne vzrástol o 11,6 %. Tieto údaje naznačujú pokles dopytu a objemu výroby vo viacerých regiónoch, no zvýšenie vývozu naznačuje snahu podniku využiť globálne prostredie na kompenzáciu strát.[1]
Mexiko pod hrozbou
Mexiko bolo v októbri 2024 pre japonského producenta jediným svetlým bodom, keďže tam výroba vzrástla o 12 % na 70 382 vozidiel, čo predstavovalo takmer štvrtinu celosvetovej produkčnej kapacity spoločnosti. Táto krajina však čelí vážnemu ohrozeniu, pretože novozvolený americký prezident Donald Trump oznámil, že od januára plánuje zaviesť 25-percentné clo na dovoz z Kanady a Mexika. Pre firmu by to mohlo byť zásadný problém, keďže len tento rok vyviezla z Mexika do USA približne 300 000 vozidiel.[2]
Vyjadrenia generálneho riaditeľa
Generálny riaditeľ automobilového giganta, Makoto Uchida, označil súčasnú situáciu za „mimoriadne ťažkú“ a avizoval odvážne reštrukturalizačné kroky na jej zvládnutie. Ich stratégie zahrňujú úsporu troch miliárd dolárov znížením svojho podielu v Mitsubishi, prepustením 9 000 zamestnancov a redukciou kapacity 25 pracovísk o 20 %. Uchida priznal, že firma má len 12 až 14 mesiacov na to, aby prežila. Súčasne hľadajú nového dlhodobého investora na nahradenie financií Renaultu, ktorý sa zbavil časti svojho podielu v Nissane.[3]
Radikálne kroky na zlepšenie konkurencieschopnosti
Po slabých kvartálnych výsledkoch zverejnených na začiatku novembra japonský koncern oznámil nielen plány na zrušenie tisícok pracovných miest, ale aj snahy o zvýšenie efektivity so zameraním na optimalizáciu manažmentu. Spoločnosť sa ďalej sústredí na rastúci segment elektrických vozidiel, predovšetkým v Číne a USA. S historicky najnižším ziskom a maržou len 0,5 % si generálny riaditeľ stanovil cieľ spraviť automobilku „štíhlejšou“ a obnoviť jej konkurencieschopnosť. Na podporu týchto zmien sa vedenie rozhodlo dobrovoľne znížiť svoje platy.[4]
Pohľad na výkonnosť akcií
Za posledných päť rokov akcie Nissanu stratili takmer 45 % svojej hodnoty, pričom ich cena prešla značnou volatilitou[5], čo odráža náročné obdobie, ktorým si firma prechádza.* Klesajúca produkcia a slabý globálny predaj v októbri 2024 sú dôsledkom poklesu dopytu a problémov na trhoch. O to viac bude zaujímavé sledovať, či sa spoločnosti podarí zvládnuť túto nepriaznivú situáciu drastickými opatreniami a opäť naštartovať rast.
(Zdroj: Google Finance[6])*
* Údaje, ktoré sa týkajú minulosti, nie sú garanciou budúcich výnosov.
Upozornenie! Tento marketingový materiál neslúži ako investičné poradenstvo. Historické údaje nemusia odrážať budúce výnosy. Investovanie v zahraničných menách môže viesť k zmenám vo výkonnosti v dôsledku kurzových výkyvov. Každý obchod s cennými papiermi so sebou nesie riziko ziskov i strát. Výhľadové vyhlásenia v tomto materiáli vychádzajú z aktuálnych predpokladov, ktoré sa môžu zmeniť v závislosti od ekonomického prostredia. Spoločnosť Tatra Finance Management s. r. o. podlieha regulácii Národnej banky Slovenska.
[1] https://global.nissannews.com/en/releases/nissan-production-sales-exports-oct-2024
[2] https://www.investing.com/news/stock-market-news/nissan-october-production-down-globally-except-in-mexico-but-trump-tariff-threat-looms-3745490
[3] https://finance.yahoo.com/news/nissan-execs-sound-alarm-increasingly-214334805.html
[4] https://finance.yahoo.com/news/nissan-cut-9-000-jobs-112314588.html
[5] https://www.google.com/finance/quote/7201:TYO?sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwijiPCEhv-JAxWs1wIHHZyMCG4Q3ecFegQIRRAh&window=5Y
[6] https://www.google.com/finance/quote/7201:TYO?sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwijiPCEhv-JAxWs1wIHHZyMCG4Q3ecFegQIRRAh&window=5Y