december 17 / 2024
Nové regulácie emisných noriem v EÚ stláčajú ceny elektrických áut

Tlak na znižovanie emisií oxidu uhličitého v Európskej únii dramaticky mení automobilový priemysel. Výrobcovia čelia výzve, ako skombinovať prísne environmentálne regulácie so zachovaním konkurencieschopnosti a ziskovosti. Táto dynamická situácia ovplyvňuje nielen ceny áut, ale aj dlhodobú stratégiu prechodu k elektromobilite.

 tatrafinancemanagement | Nové regulácie emisných noriem v EÚ stláčajú ceny elektrických áut

Nové emisné zákony v Európskej únii

Od januára 2025 vstúpia do platnosti nové normy v EÚ, ktoré určujú, že priemerné emisie oxidu uhličitého nesmú prekročiť 93,6 gramu na kilometer pre každé nové vozidlo. Táto hodnota predstavuje zníženie o 19 % oproti cieľom na rok 2024.  Automobilky, ktoré tieto limity prekročia, budú musieť zaplatiť pokutu vo výške 95 eur za každý gram nad stanovený cieľ a na každé predané vozidlo. Výrobcovia sa preto uchyľujú k rôznym stratégiám, ako sú nákupy emisných kreditov od iných firiem. Korporáty ako Volvo, Tesla a BYD, ktoré majú totiž náskok v znižovaní znečistení ovzdušia, získavajú výhodu a môžu tieto kredity predávať menej efektívnym konkurentom.[1]

Reakcia automobiliek na nové pravidlá

Výrobcovia áut v Európe už dnes upravujú svoje cenové politiky, aby minimalizovali riziko pokút. Volkswagen, Stellantis a Renault zvýšili ceny benzínových modelov, čím znižujú ich dopyt a motivujú zákazníkov prejsť na elektrické autá. Napríklad Stellantis zvýšil ceny modelov Peugeot o 500 eur a Renault pridal 300 eur na vybrané benzínové modely. Paralelne s tým niektoré značky znížili ceny svojich elektromobilov. Okrem toho spoločnosti ako Volkswagen a Suzuki sa rozhodli uzavrieť dohody o „združovaní emisií“ s firmami ako Volvo, ktoré vykazujú lepšie hodnoty. Tieto kroky majú podporiť záujem o elektrické vozidlá, no zároveň vytvárajú tlak na marže predajcov, keďže cenové úpravy môžu znížiť ich ziskovosť.[2]

Výkonnosť automobilového sektora

Prísne pravidlá ovplyvňujú nie len politiky spoločností ale aj finančné trhy. Napríklad burzovo obchodovaný fond iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts UCITS ETF sleduje výkonnosť popredných európskych automobiliek a ich dodávateľov. Hoci tento fond za posledných päť rokov vykázal stabilný rast 2,63 %, jeho hodnota v poslednom roku klesla o 14,60 %.[3] * Hlavnými príčinami sú klesajúce predaje spoločností, tlak regulácií či zvýšená konkurencia zo strany čínskych subjektov.[4] Tieto faktory vytvárajú neistotu v automobilovom sektore a nútia výrobcov upravovať ceny svoje postupy, aby zostali konkurencieschopní.

Snímka obrazovky 2024-12-17 143312

(Zdroj: Yahoo Finance[5])*

 

Dlhodobé dopady a stratégie

Nové smernice Európskej únie vyvolali okamžitý tlak, ktorý však zároveň podporuje transformáciu smerom k udržateľnej budúcnosti. Firmy v súčasnosti investujú miliardy eur do vývoja nových technológií, pričom Volkswagen plánuje do roku 2030 uviesť na trh desiatky nových elektrických modelov[6], zatiaľ čo Mercedes-Benz sa zaviazal stať sa plne elektrickou značkou do konca desaťročia v závislosti od hospodárskych podmienok.[7] Z dlhodobého hľadiska sa teda očakáva, že inovácie v batériách a zníženie výrobných nákladov sprístupnia cenu elektromobilov, čo môže urýchliť ich prijatie medzi spotrebiteľmi. Bude zaujímavé sledovať, akým smerom sa automobilový priemysel vyvinie a ako bude reagovať na zmeny finančný trh. [1]

 

* Údaje, ktoré sa týkajú minulosti, nie sú garanciou budúcich výnosov.

[1] Výhľadové vyhlásenia predstavujú predpoklady a aktuálne očakávania, ktoré nemusia byť presné, alebo vychádzajú z aktuálneho ekonomického prostredia, ktoré sa môže zmeniť. Tieto vyhlásenia nezaručujú budúcu výkonnosť. Výhľadové vyhlásenia svojim charakterom zahŕňajú riziko a neistotu, pretože súvisia s budúcimi udalosťami a okolnosťami, ktoré nie je možné predvídať a skutočný vývoj a výsledky sa môžu výrazne líšiť od výsledkov vyjadrených alebo implikovaných v akýchkoľvek výhľadových vyhláseniach.   

Upozornenie! Tento marketingový materiál neslúži ako investičné poradenstvo. Historické údaje nemusia odrážať budúce výnosy. Investovanie v zahraničných menách môže viesť k zmenám vo výkonnosti v dôsledku kurzových výkyvov. Každý obchod s cennými papiermi so sebou nesie riziko ziskov i strát. Výhľadové vyhlásenia v tomto materiáli vychádzajú z aktuálnych predpokladov, ktoré sa môžu zmeniť v závislosti od ekonomického prostredia. Spoločnosť Tatra Finance Management s. r. o. podlieha regulácii Národnej banky Slovenska.

 

[1] https://www.hindustantimes.com/world-news/what-are-europe-s-2025-targets-on-car-emissions-101734415382667.html

[2] https://www.investing.com/news/stock-market-news/europes-carmakers-discount-evs-hike-petrol-car-prices-as-new-emissions-rules-loom-3776055

[3] https://finance.yahoo.com/quote/EXV5.DE/

[4] https://www.reuters.com/business/autos-transportation/europes-carmakers-discount-evs-hike-petrol-car-prices-new-emissions-rules-loom-2024-12-17/?utm_source=chatgpt.com

[5] https://finance.yahoo.com/quote/EXV5.DE/

[6] https://www.volkswagen-newsroom.com/en/e-mobility-and-sustainability-4726?utm_source=chatgpt.com

[7] https://media.mbusa.com/releases/release-ee5a810c1007117e79e1c871354679e4-mercedes-benz-prepares-to-go-all-electric?utm_source=chatgpt.com